Lesní školky

Proč zvolit Lesní školku:

Lesní školka je vnímána jako alternativa ke státním rejstříkovým školkám. Každá je jistě jedinečná, ale mají něco společného. V širokém pojetí je to místo, kde docházející děti tráví část dne vždy venku, a to za každého počasí. Nedílnou součástí programu jsou i návštěvy kulturních akcí a veřejných institucí. Výuka zde se neodmyslitelně pojí s přírodou, ať už způsobem výuky, pozorováním, prací s přírodninami, nebo také, možná především, přístupem k životu na této planetě. Děti jsou vedeny k uvažování o udržitelnosti a ekologické zodpovědnosti.

Provoz:

V lesní školce je většinou 16 dětí ve skupině za doprovodu 2 dospělých osob (často nazývaných „průvodci”). V zázemí školky najdete knihy, hry a materiály pro tvoření převážně z přírodních materiálů.
Hlavní materiál pro hru a rozvoj tvořivosti nabízí pestré prostředí lesa.

Lesní školky kladou důraz na přirozený rozvoj dětí a to v mnoha rovinách :

  • přirozený rozvoj pohybových (jemných i hrubých motorických) dovedností
  • otužilost a zdravá strava prokládaná pohybem
  • hra s přírodními materiály, v měnícím se prostředí a na dostatečném prostoru
  • spolupráce a vzájemná podpora, což úkoly a různé situace v přírodě vyžadují
  • budování týmu
  • podpora rodin a vzájemné komunity

To vše má samozřejmě skvělý vliv na:

  • správné držení těla, postavení chodidla,
  • vývoj kosterní i svalové soustavy dětí
  • zdravý vývoj dýchacího, cévního a imunitního systému
  • probouzení uměleckého ducha a představivosti
  • hluboké pronikání do sociálních vztahů a vzájemné tolerance
  • duševní a emocionální zdraví – přímo souvisí s naplněním základní potřeby dítěte rozvíjet se v bezpečném přijímajícím prostředí jako součást přírody a komunity
  • v neposlední řadě i správný vývoj řeči, který je podmiňován vývojem těla a pohybových dovedností

Samozřejmostí je důraz na podporu rodiny a maximalizaci času, který tráví rodina spolu. Proto bývá v lesních školkách docházka volitelná a nepovinná. Také bývá zvykem v rámci stmelování komunity pořádat společné aktivity, kde se setkávají celé rodiny, jako výlety, oslavy, brigády, (kde mohou všichni společně vytvářet dokonalý prostor pro své děti)…

V neposlední řadě je lesní školka prostor, kde je k dětem přistupováno s respektem, pochopením a s láskou, s důvěrou a podporou např. při překonávání překážek, v osamostatňování se i v hledání vlastní individuality.

Schopnosti a znalosti vyžadované současnou společností a systémem, v němž žijeme, jsou ponechány na zodpovědnosti rodičů, avšak praxe ukazuje, že děti, které projdou lesní školkou, jsou zcela způsobilé pokračovat dále základním vzděláváním přinejmenším stejně, jako by navštěvovaly kterékoli jiné předškolní zařízení.

Lesní školky již mají dnes mnohaletou tradici i v Česku (máme jich již více než 200), velmi oblíbené jsou i v dalších evropských státech. Nejzakořeněnější jsou ve Skandinávii (běžné jsou zde více než sto let), také v Německu, Rakousku nebo v Anglii. Děti v těchto zařízeních tráví podstatnou část dne venku zázemí mívají nejrůznější podoby, od zděných budov, přes maringotky, chatky, jurty, stany, atd…  

Je dobré vědět:

Heslem Lesních školek je „Neexistuje nevhodné počasí, jen nevhodné oblečení“.

Lesní školka je místo, z nějž budete občas vyzvedávat své ratolesti špinavé od bláta, nebo trávy či sena. S kapsami plnými kamínků, klacíků, šištiček nebo semínek různých rostlin.

Je potřeba myslet na to, že obuv a oblečení, které dítěti do školky obléknete, buďto odolá zátěži, nebo jí taky někdy podlehne. ;-D